Kroatien 2015 – Makarska Rivieran

Det här är nummer 1 av totalt 3 inlägg om vår resa till Kroatien. Detta inlägg visar bilder och berättar om resmålet, nästa inlägg tar upp en del tips som jag hade velat få innan vi åkte och det sista inlägget blir om maten/restauranger som vi besökte. Enjoy!

Vi valde efter många om och men att åka till orten Makarska, huvudorten i den del som kallas för just Makarska Rivieran. Först hade vi tänkt åka till Split, som dels ligger nära flygplatsen och dels är en större stad, men efter att ha insett hur långt det var från hotellen in till staden bestämde vi oss ändå för Makarska.

20150621_093621

Transfern till Makarska tog knappt en och en halv timme. Vi landade sent så det var lite trafik vilket säkert bidrog till detta. Vi bodde på Hotell Meteor och det kan jag varmt rekommendera. Vi hade bokat ett dubbelrum. I rummet fanns en dubbelsäng, en liten soffa med bord till, ett skrivbord med TV samt en lite tillhörande balkong. Älskade balkongen, trots att den primära utsikten var grannbyggnaden. Dock såg man både havet och byn med bergen bakom från balkongen. Hotellets läge var jättebra, det låg centralt efter strandpromenaden. Havet med strand låg ganska exakt tio meter ifrån hotellingången på baksidan. Hotellet hade även egen pool med gratis solstolar och parasoll samt en jättefin terrass där man kunde sitta såväl dagtid som kvällstid. Frukost ingick och frukostbuffén var helt okej, även om jag tyckte det var lite väl mycket vitt bröd och socker, och för lite pålägg. Det gick dock att äta typ GI/LCHF/Paleo om man ville, jag åt till exempel äggröra med kryddstarka korvar en av dagarna.

IMG_20150621_081330 20150621_205838 IMG_20150621_001659 IMG_20150621_001737 IMG_20150621_081309

Makarska var (och är) en ganska liten stad. Enligt en av reseledarna bor det cirka 15 000 personer där på vintern och invånarantalet dubblades på sommaren på grund av alla säsongsarbetare. Med det sagt tyckte jag att det kändes bra mycket mindre än så, jag upplevde det som en väldigt liten stad. Och då bor jag i en stad med cirka 8500 invånare. Det var väldigt mysigt med bergskedjan åt ena hållet och havet åt det andra. Det fanns dock inte så många lokala sevärdheter. Vi gick en dag runt en udde, en turiststig med utsikt över havet. Man passerade en stenkyrka och så en staty över områdets skyddshelgon. I övrigt fanns inga direkta sevärdheter, även om vi lyckades göra oss några.

hänglås

Love locks makarskaEtt skyddshelgon.

Resebolaget anordnade såklart en massa utflykter. Om man nu inte är en sån person som enbart vill ligga och pressa i solen rekommenderar jag nog att man hakar på en sådan. Vi åkte båt till ön Brac, som ligger alldeles utanför Makarska. I utflykten ingick två timmars båttur, lunch och så fri vistelsetid på ön. Den var väldigt mysig, och det fanns en stor strand som var känd för att ändra form beroende på tidvatten och vindar och annat.

brac1 (1)

En del av båten och en del av utsikten.

brac2Bol, byn på Brac.

brac3

Ganska klart vatten, om man säger så.

Andra utflykter som anordnades var en båttur till ön Hvar, en annan ö alldeles utanför Makarska. Hit hade vi velat åka men den låg lite på fel dag. Man kunde också besöka Dubrovnik, som är lite av en historisk stad där man bland annat har spelat in delar av Game of Thrones. Det var vi också lite sugna på men det kändes som att det var för långt att åka. Dessutom ordnades utflykter till Split, olika vinprovningar (en del uppe i bergen) samt utflykter till Bosnien Hercegovina. Naturligtvis kunde man själv välja att ta bussen till Split eller boka med andra arrangörer. Hyra en bil, moped, cykel eller annat fordon var heller inget problem. Och längs strandpromenaden kunde man betala för att hyra vattenskoter eller andra vattenaktiviteter. Så det fanns saker att göra, naturligtvis.

20150626_203204

För oss var det i alla fall perfekt. Vi åkte dit för att ta det lugnt, vila och ha semester. Efter någon dag hittade vi också ett rätt upplägg för dagarna. Vi spenderade förmiddagarna vid poolen, hittade på något mitt på dagen när det var som varmast och sedan spenderade vi eftermiddagen på stranden. Och så vilade vi på hotellrummet, duschade och bytte om innan vi gick ut och åt middag. Avslutade med att promenera längs strandpromenaden. En rätt lugn semester alltså. Överlag var det mycket barnfamiljer och äldre par, samt en del lite mer lugna ungdomar som vi. Vi upplevde alltså stället som lagom livat. Vädret var bra också. Vi hade mellan 23 och 28 grader varmt, och luften blev aldrig så där äckligt kvalmig som den kan bli vid värmeböljor. Det blåste rätt ordentligt från havet, en del nätter vaknade jag av vinden. Och vi hade en dag med åska. I övrigt bra väder alltså.

8 reaktioner på ”Kroatien 2015 – Makarska Rivieran

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.