Makarska, Kroatien – tips

Det här är del 2 av 3 inlägg om vår resa till Kroatien. Det första inlägget visar bilder och berättar om resmålet samt vår resa, detta inlägg tar upp en del tips som jag hade velat läsa innan jag åkte och det tredje inlägget kommer ta upp maten och restauranger i Makarska.

Stranden:
I Makarska är det stenstränder. Vi visste om det redan innan och hade därför köpt badskor (mer om badskor nedan). Jag måste säga att jag var positivt överraskad av stenstränderna. Jag trodde att det skulle vara obekvämt att ligga på. Det visade sig tvärtom vara rätt skönt, och för mig tryckte det till ryggen på vissa ställen. Förvisso stelnade andra delar av ryggen. Men ändå, det kändes rätt skönt. Tror att det berodde på att stenarna var relativt stora och runda. Det fanns också solstolar att hyra, men vi lyckades aldrig fatta vem man hyrde av, så det gjorde vi inte. De har också låtit träd växa ut över stranden, vilekt gjorde att den låg i skugga nästan hela dagen och man behövde inga paraoller, i alla fall inte den delen som låg precis nedanför vårt hotell. Tips från mig är alltså att man inte behöver varken solstol eller parasoll och att stranden är bra mycket skönare än vad jag trodde.

20150621_093626

Badskor:
Noviser som vi är hade vi ingen aning om vad vi skulle köpa för badskor. Det slutade med att jag vände mig till min klippa när jag inte vet var jag ska handla – ellos. De hade en sorts badskor som var billiga samt fanns i dam- och herrmodell. Vi köpte var sitt par. Jag har ingenting att jämföra med men de fyllde helt klart sitt syfte. Vi kände inte av stenarna när vi gick på dem. Här är en länk till damskorna. Enligt kommentarerna var de stora i storleken, vilket stämde. Både jag och maken tog en storlek mindre än vad vi brukar ha och de passar bra.

Pengar:
Valutan i Kroatien heter kuna. Vi hade växlat in en summa Kroatisk kuna och använde oss av det. På hotellet fanns dock en bankomat och ett flertal restauranger tog även kort. Det fanns också ett otal växlingskontor runtom i Makarska, men jag vet inte om man var tvungen att ha typ euro för att kunna växla hos dem. Kanske inte. Vissa restauranger tar bara kontanter, så man kan inte vara helt utan.

Utflykter:
Inte ens reseledarna nämnde särskilt många aktiviteter i själva Makarska. En promenadstig förbi statyn med Makarskas skyddshelgon nämndes. Vi försökte hitta någon form av centrum i staden men är osäkra på om vi lyckades. Så här i efterhand önskar jag att vi hade tänkt på att man kunde hyra trampbåtar eller åka typ gummiring efter båt osv. Det hade kanske varit kul att testa en dag. Rekommenderar annars utflykter till Brac och hade gärna åkt till Hvar eller Dubrovnik. Är man intresserad av historia tror jag att Dubrovnik är ett bra utflyktsmål, och även Sarajevo som erbjöds av resebolaget.

makarska

Välja hotell:
Som jag skrev i mitt förra inlägg var vi väldigt nöjda med läget på vårt hotell. Det låg i mitten av strandpromenaden, vilket gjorde att man kunde promenera åt båda hållen på kvällen, för att få lite variation. Man behövde heller inte gå genom hela området för att komma dit man ville utan det räckte med halva 😉 Vi bodde som sagt på Meteor, men även hotellen City Beach och Park Hotell hade samma läge, dessa tre hotell låg nämligen på rad. Vi gick även förbi Villa Ankora, som hade bra läge. Hotell Dalmacija hade helt okej läge och såg även fint ut från utsidan. Skulle jag åka igen skulle jag välja något av dessa hotell, enbart på grund av läget. Nu var inte stället så stort så även om man bodde i den ena kanten var det inte alltför långt till den andra. Men när det är varmt tycker i alla fall jag att det kan vara skönt att inte behöva gå längre än nödvändigt.

20150621_205838

4 reaktioner på ”Makarska, Kroatien – tips

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.