Göteborg med Göteborg City Card

I min research inför vår tripp till Göteborg hamnade jag på Turistbyråns hemsida. Inte helt otippat kanske. Fastnade i alla fall för dessa Göteborg City Card som man kunde köpa. I det ingår gratis inträde till väldigt många aktiviteter i Göteborg samt gratis kollektivtrafik! Vi köpte korten, som skulle gälla 48 timmar, online och hämtade ut det på Turistbyrån när vi kommit fram på måndag kväll. Det som var bra var att man kunde välja när det skulle börja gälla. Vi aktiverade då inte vårt kort förrän på tisdag morgon och då räckte det således till torsdag morgon samma dag som vi skulle åka hem.

TISDAG
Vi aktiverade korten ombord på en spårvagn, för det första vi gjorde var att ta oss till Volvo Museum. Dit åkte vi både spårvagn och buss. Vi hade laddat ner appen för kollektivtrafiken i Göteborg, annars hade vi aldrig hittat dit själva. Men det gick kanon. Min mans första bil var en Volvo 240 och Volvo är ju ett stycke svensk bilhistoria så det var kul att åka dit. Tyckte till och med jag som inte är så jätteintresserad av bilar. Entrén var alltså gratis med ett City Card.

volvom1volvom2volvom3

Efter en dryg timme där väntade nästan samma färd tillbaka, fast denna gång åkte vi inte till hotellet utan vidare mot Universeum och Liseberg. Vi åt lunch på Universeum innan vi köade oss in (herregud vilken kö). Inträdet var alltså gratis med kortet och sen spenderade vi några timmar i deras regnskogsutställning och den som hette något i stil med vattnets väg genom Sverige. Rätt intressant att fräscha upp en del kunskaper kring Sverige. Jag var innan lite ”orolig” över att det skulle kännas som något som bara var för barn men det tycker jag nog faktiskt inte. Vi hoppade dock över en hel del andra utställningar, om till exempel Hälsa, för det kändes som det var riktat till en yngre publik.

ina

Här står jag mitt i regnskogen – som verkligen upplevdes som en regnskog. Det var varmt och fuktigt och droppade vatten på en. Dessutom levde det om ordentligt av fåglar och annat, något som mina öron inte mådde så jättebra av. Men det var häftigt ändå!

liseberg

Efter det besöket gick vi vidare mot Liseberg. Våra kort täckte entréavgiften men vi fick betala för åkband. Jag, som aldrig har besökt Liseberg tidigare, tyckte det var jättemysigt. Hade verkligen kunnat strosa omkring utan att göra något särskilt. Vi åt middag på en restaurang här. Höjdpunkten på kvällen tyckte jag var Lisebergshjulet. Där såg man verkligen stora delar av staden!

liseberg 2

Man såg också andra attraktioner – som AtmosFear. Innan jag skulle åka den..

liseberg 4

Min man tar alltid så smickrande bilder på mig.

liseberg 5

Gothia Towers, om jag inte har helt fel?

liseberg 6

Göteborg

liseberg3

Min man ❤

Vi åkte några fler grejer, men ingen av de stora. Var lite taggad på Balder men dels var kötiden hundra år och dels var jag lite osäker på hur mina öron skulle palla tryckförändringarna, så vi hoppade över det. Spelade på ett chokladhjul också men vann ingenting. Sen tog vi spårvagnen tillbaka till hotellet.

ONSDAG

Vaknade och kände mig mör i kroppen efter tisdagens flängande. Vi tog i alla fall spårvagnen till Järntorget med sikte på stadsdelen Haga. Där strosade vi runt en stund. Det var verkligen mysigt, men mycket mindre än jag hade trott. Tyvärr var vi där under helt fel tidpunkt på dagen – magen var full med hotellfrukost – annars hade vi nog fikat där. Vi kikade i alla fall in i flera mysiga butiker och köpte lite torkad frukt och ekologiska kryddor.

När vi kände oss nöjda med Haga åkte vi tillbaka till köpcentret Nordstan och shoppade där. Det blev inte så jättemycket shopping eftersom vi lyckats vara i Umeå veckan innan och just shoppat 😉  Jag köpte en kofta att ha i höst, en kalender att ha på jobbet och underkläder. När vi var nöjda där mellanlandade vi på hotellrummet en stund.

Efter klockan 15:00 var det gratis att åka Paddan med våra City Cards, så ganska exakt runt tre åkte vi iväg till dess avgångsplats. (Kungsportsplatsen?). Vi tvekade kring om vi skulle åka den eftersom det såg ut att bli regn och Paddan inte har något tak. Vi funderade på att istället ta en buss med guidad tur men när vi kom fram var det uppehåll så vi chansade på Paddan. Det blev regn, men våra jackor klarade det ganska bra. Tyckte verkligen att det var kul med en guidad tur. Fick veta en hel del nytt om Göteborg 🙂  Ångrade bara att vi inte åkte den först av allt så hade vi kunnat planera in fler sevärdheter som jag inte visste fanns. Helt klart värt att åka!

paddanpaddan2

Eftersom det regnade valde vi att äta middag på hotellet och sedan hänga där resten av kvällen. Det var ändå ganska skönt för en som fortfarande hade förkylning i kroppen. Och på torsdagen åkte vi hem.

Rekommenderar alltså City Card om man ska turista mycket. Vi tjänade lätt in kostnaden för kortet genom de olika entréavgifterna och jag tyckte det var guld värt att slippa betala för kollektivtrafiken. Sen kanske det är helt andra saker man ska besöka när man är i Göteborg, det kan jag ju inte svara på 🙂

3 reaktioner på ”Göteborg med Göteborg City Card

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.