En helg i Norrbotten

Nu är vi tillbaka från vår helg i Kiruna. I gemensam 30-årspresent fick vi två hotellnätter där och en tur med hundspann. Jag har redan skrivit om hur fredagen såg ut. Nu tittar vi på resten av helgen.

Igår vaknade jag alldeles för tidigt. Vaknade till mitt i natten av att de sprängde i gruvan (vilket de gör varje natt den tiden jag vaknade) och sen var natten lite förstörd. Vi åt i alla fall hotellfrukost och promenerade iväg till stället vi skulle utgå från för vår hundspannstur. Därifrån fick vi åka till Jukkasjärvi.

Vi presenterades för guiden, två brittiska kvinnor och tolv hundar. Sen åkte vi iväg. Det kändes som om vi åkte fem minuter men vi tror att vi kanske åkte i tjugo. När vi stannade gick vår guide in i ett tält och lagade mat. Hon sa att vi fick följa med henne eller så umgås med hundarna. Jag och Fredrik gjorde det senare. Tror jag kliade allihop minst en gång.

Vi fick svampsoppa med smörgås till lunch och en kopp varm choklad efteråt. De brittiska kvinnorna ställde tusen frågor och guiden pratade ivrigt på. Det var väldigt intressant att lyssna på. Sen fick vi åka en lite längre sväng tillbaka.

Vi hade sån tur med vädret. Sol, blå himmel och kanske fem minusgrader. Perfekt väder att vara ute.

Vi var tillbaka i Kiruna klockan ett. Då bytte vi kläder och promerade till ett café för fika. Därifrån gick vi vidare till Kiruna kyrka. En häftig byggnad (i nygotisk stil läste jag) som ska flyttas så småningom. Efteråt gick vi tillbaka till hotellet. Sen gjorde vi korta ärenden på Rusta. När man inte bor i en stad passar man på.

Igår kväll åt vi jättegod middag på en lokal restaurang. Sen köpte vi godis, såg tv på hotellrummet och somnade före tio. Det blåste storm hela natten så jag vaknade titt som tätt men vaknade ändå utvilad på morgonen.

Idag åt vi frukost, packade ihop och checkade ut. Strax före nio rullade vi ut ur Kiruna. Sen har vi kört i ett sträck förutom ett kort stopp för mat i Arvidsjaur. Vi svängde om mataffären och veckohandlade när vi kom fram. Skönt att komma hem klockan fyra och veta att vi inte behöver göra något.

Nu väntar vi bara på Baloo som har varit med mina föräldrar i fjällen i helgen. Jag ska laga middag och sen blir det nog en lugn kväll.

Hoppas att du har haft en fin helg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.