Resealfabetet

Hittade en kul idé till lista hos Anna igen. Hon använde alfabetet för att lista städer hon har besökt. Jag tänkte att jag skulle ge mig på samma. Jag tänker inte vara så strikt med att det måste vara just en stad, utan tänker en plats där jag har stannat till av någon anledning. Tänker inte heller låtsas vara berest utan jag hoppar helt enkelt över de bokstäver där jag inte kommer på något. Så här blev det då!

Alcudia
För snart tre år sedan åkte vi till Mallorca på en veckas semester. Det är nog en av våra bästa resor (som inte är så många). Perfekt tid att åka bort i månadsskiftet augusti/september. Vi åkte till Alcudia, bodde på ett hotell för vuxna och hade det jättebra.

Bol
När vi var i Kroatien gjorde vi en båtutflykt till ön Brac, och steg i land i staden Bol. Så mysigt och trevligt. Både jag och F vill åka tillbaka dit någon gång.

Falun
I Falun har jag sovit ett par nätter. Mellan fem och tio skulle jag tippa på. När jag studerade var det på distans mot just Falun och i vissa kurser behövde vi åka dit på närträff. Tyvärr är jag inte så förtjust i staden, jag vet inte riktigt vad det beror på. Kanske att den inte visar sig från sin bästa sida i november när vi har varit där.

Göteborg
Här har jag varit en gång tillsammans med Fredrik. Fyra år sedan, tror jag. Tyckte att Göteborg var en väldigt trevlig stad och det kändes inte som en stor stad när man var där. Fast stor ändå för mig som bor så som jag bor.

Kiruna
Det är inte länge sedan vi var i Kiruna. Precis innan Folkhälsomyndigheten avrådde från resor inom Sverige. Det var en väldigt speciell stad. Gruvan är synlig från hela stan och de har en väldigt speciell kyrka. Långt, långt norrut i landet och världen. Vackert och mysigt på vintern.

Luleå
Älskar denna stad! Har bara varit där tre gånger i mitt liv, varav en blixtvisit över dagen, men det är något väldigt speciellt med den. Jag trivs helt enkelt när jag kommer dit. Nu längtar jag efter att kunna åka dit på sommaren, sist var vi där i januari och firade min födelsedag.

Makarska
Den lilla staden Makarska i Kroatien fick bli destination för vår bröllopsresa. Vilket vackert ställe! Blått hav, vita stenstränder och mäktiga berg som tornade upp sig bakom oss. Det påminde mig mycket om Norge, som är det land i världen jag har besökt flest gånger, men med ett varmare klimat. Otroligt vackert.

Narvik
Apropå Norge har jag en gång varit i staden Narvik i norra Norge. Jag var sju år, tror jag, och min familj åkte dit tillsammans med de två släktingarna som gått bort under den här hösten och vintern. Jag minns egentligen bara två saker: hur kul det var att de två var med och att vi besökte ett krigsmuseum där typ skyltdockor var klädda i militärkläder och hade målat blod i pannan. Jag gissar att det var detta.

Orsa
Här har jag varit på semester med min familj några gånger. Är inte säker på om vi har bott precis här man vi har absolut varit där. Jag och Fredrik har också besökt Orsa en gång när vi var på semester i Dalarna.

Palma
Vi tog en heldag i Palma när vi var på Mallorca och det var kärlek vid första ögonkastet. Om naturen var storslagen i Kroatien var jag djupt besviken när vi besökte den här spanska ön. Allt var torrt, bränt och brunt. Men Palma, åh så vacker stad! Vackra gamla hus, en katedral som fick mig att gapa fast vi bara var utanför och så ändå träd lite överallt. Var, och är, helt såld.

Stockholm
Älskar vår huvudstad. Jag trodde inte att jag skulle tycka så mycket om den som jag gör, men Stockholm är verkligen helt underbart på sommaren. Vi har spenderat två somrar i rad där.

Torquay
Som 16-åring åkte jag på språkresa till Torquay i sydvästra England. Med risk för att låta tjatig men det var helt fantastiskt. I katalogen som vi gick igenom innan vi beställde resan beskrevs Torquay som Englands riviera, och det stämde verkligen. Visste su att det växer palmer i England? Det gör det om man är på rätt ställe. En lagom stor stad för en tjej från södra Lappland, med stranden nära. Vill åka tillbaka hit också.

Umeå
Den enda stad jag kommer på är Umeå och här har jag spenderat ett gäng nätter också. Ibland bara dagar. Det är inte en favoritstad men det är vår närmaste stad så ibland är det praktiskt att åka dit. Plus att vi har lite kompisar i stan så ibland åker vi dit av den anledningen.

Vasa
Rakt över havet från Umeå ligger den finska staden Vasa. Hit åker jag också gärna igen. Det var en supertrevlig stad plus att alla pratar svenska om man ber snällt.

Åndalsnes
En till norsk ort som jag övernattade i som barn. Minns noll och ingenting från den här platsen. Kanske var det där som det gick ett billarm hela natten när vi skulle sova.

Östersund
En stad som ligger mig varmt om hjärtat. Här har jag rent av bott i ett drygt år. Trivdes som fisken i vattnet.

Hur ser ditt resealfabet ut?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.